Ofte stillede spørgsmål
Hvordan ved jeg, om mit barn har læsevanskeligheder?
Hvis dit barn enten prøver at gætte sig frem, forsøger at huske udenad, pludselig ikke kan læse et ord, som var “nemt i går”, kæmper med at genkende bogstaver, bliver frustreret eller undgår højtlæsning, kan det være tegn på læsevanskeligheder.
En tidlig samtale og en læsetest kan give klarhed.

Hvornår bør man søge hjælp?
Jo før, jo bedre. Det er aldrig for tidligt at give ekstra støtte – og heller aldrig for sent at forbedre sine læsefærdigheder. Tidlig indsats styrker både selvtillid og læselyst.
Hvordan undgår vi, at læsningen bliver en negativ spiral derhjemme?
I mit mangeårige arbejde som læseunderviser har jeg ofte hørt forældre fortælle, at de finder det svært at hjælpe deres barn med at knække læsekoden.
Ofte er det for svære tekster, barnet sættes til at læse – med beskeden om, at “du skal bare fortsætte med at læse 20 minutter dagligt”.
Det ender i en negativ spiral, netop fordi man mangler de rette værktøjer, og benytter tekster, der ikke passer til barnet. Barnet bliver selvfølgelig ked af det, og man sidder tilbage med en følelse af afmagt og fortvivlelse.
Kan jeg selv hjælpe mit barn derhjemme?
Ja! I er faktisk en vigtig nøgle til at komme læseproblemerne til livs. Hos Læserum.dk får du helt konkrete øvelser og tekster, som passer til dit barns niveau.
I uddannes derfor sammen med jeres barn, så I kan træne sammen – og jeres barn står ikke alene. I et læseforløb har vi god tid til at samarbejde om at støtte jeres barn.
Små daglige læsestunder, hvor udfordringerne passer præcis til dit barn gør en kæmpe forskel.
Hvordan foregår et forløb hos Læserum.dk?
Vi starter med en gratis, uforpligtende samtale, hvor vi taler om dit barns udfordringer. Derefter laver vi en plan med øvelser og individuelle træningsforløb – enten online eller fysisk, alt efter hvad der passer jer bedst.
Man bliver ikke en læsemester på en uge. Det er en proces, der udvikles, når man bygger ovenpå med de rette værktøjer.

Kan man forbedre læsningen, selvom barnet allerede går i mellemtrinnet eller udskolingen?
Absolut. Børn – og også unge og voksne – kan lære nye strategier og styrke deres læsefærdigheder i alle aldre.
Læsetrappen – systematisk undervisning
Hvis man har svært ved at lære at læse, skal man arbejde systematisk med lydene i sproget. Læsetrappen er udviklet netop med dette formål. Ligegyldigt om man fra start kun kan nogle få bogstaver eller om man kan læse lidt, vil man gennem fonologisk træning knække læsekoden.
Har dit barn brug for et læseløft?
Kontakt mig, så hjælper jeg med at klarlægge, hvor i læseudviklingen dit barn befinder sig. Det er gratis og helt uforpligtende.
Ordblindhed/dysleksi
Ved ordblindhed/dysleksi og fonologiske vanskeligheder har man svært ved at adskille lydene i sproget.
Nogle børn har svært ved eksempelvis at høre lydene i ordet S-O-L. Det gør det svært at lære at læse og kræver derfor en særlig indsats.
Uddrag fra Ordblindeforeningens fagblad ‘Ordblindebladet‘ :

“Hvordan løser vi så problemet
med den svære bogstav-lydforbindelse i dansk?
Her er teoriens svar ret genialt. (…) Der er så mange meninger om bogstaver og lyd. Ved denne metode er der intet at tabe, men kun at vinde. Alle kan få udbytte af denne måde at arbejde – med eller
uden ordblindhed, andre indlæringsproblemer samt barn eller voksen. (…)
Undervisningen er enormt effektiv og stiller på intet tidspunkt større krav til eleven, end det har ressourcer til at honorere. Det betyder at eleverne hurtigt lærer at læse, men også ændrer sig personligt, fordi deres selvværd øges.”
–Erik V. Hansen

